Skip to main content

Kisah Pengemis Yahudi dan Rasulullah SAW

As-salam readers....Semoga hari ini lebih baik dari semalam ye..Kalau ade yang tengah bersedih tu, or maybe sedang dilanda masalah, Cik Lyn doakan moga-moga segalanya akan dapat ditangani dengan baik. Ambil masa, tenangkan hati dan berdoa banyak-banyak. Mudah-mudahan Allah permudahkan perjalanan hidup kita semua ok..Ingat ye, jangan ambil jalan singkat. Life must go on..So, Chill ye everybody....senyum.....^_^.




Semalam Cik Lyn janji nak share pasal budi pekerti Rasulullah kan??okey jom kita hayati kisah ni...


Pengemis Yahudi dan Rasullullah SAW

Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap harinya selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya,

“Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu  pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan dipengaruhinya”.
Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari sampai beliau wafat(meninggal dunia).
Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat Rasulullah SAW yakni Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak bukan merupakan isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu,
“Anakku, adakah kebiasaan kekasihku yang belum aku kerjakan?”
“Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja”.
“Apakah Itu?”, tanya Abubakar RA.
“Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana,” kata Aisyah RA..
Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil menghardikmengherdik....
“Siapakah kamu?!!
 Abubakar RA menjawab,”Aku orang yang biasa (mendatangi engkau)”.
“Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku”, bantah si pengemis buta itu.
“Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut, setelah itu ia berikan padaku”, pengemis itu melanjutkan perkataannya.
Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu,
“ Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW.”
Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar RA, dan kemudian berkata,
“Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia….”
Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA saat itu juga dan sejak hari itu menjadi muslim. 


Hebat kan pekerti nabi junjunagan kita ni??Kalau kita sendiri, orang da burukkan pasal kita, sure rasa nak marah je..Dan tak mungkin sanggup nak berbuat baik camni kan??So,jom kita sama-sama contohi pekerti baginda Rasulullah yang sungguh luarbiasa ini.

Comments

Popular posts from this blog

Why God Made Teachers ~

(By Kevin William Huff) When God created teachers, He gave us special friends To help us understand His world And truly comprehend The beauty and the wonder Of everything we see, And become a better person With each discovery.  When God created teachers, He gave us special guides To show us ways in which to grow So we can all decide How to live and how to do What's right instead of wrong, To lead us so that we can lead And learn how to be strong.  Why God created teachers, In His wisdom and His grace, Was to help us learn to make our world A better, wiser place.  TQ TEACHERS AROUND D WORLD......... SPECIAL THANKS TO ALL MY TEACHERS AT TABIKA KEMAS , SKSB , SEK.AGAMA RAKYAT BESOUT2 ,  SMKFB , KTT , UPM & etc ..

Jom Join Bloglist Cik Scha!!!

ASSALAMMUALAIKUM SEMUA,... Pagi-pagi blogwalking kat page KK aka Hafeez , Cik Lyn ternampak post entry pasal Boglist ni...Very d simple die pny syarat penyertaan..Kire rugi la kalau korang tak join...ehehheehe.... 1st Letak Banner cam kt bawah ni... 2nd Wajib ade sentence nie.. " Saya Bertuah Jadi Followers Cik Scha "...   3rd Post  la entry korang tu... 4rd Post LINK entry korang kat page Scha ni...(simple kan???) " Saya Bertuah Jadi Followers Cik Scha" TARIKH TUTUP :  17 April 2011 (11:59:59 MALAM) (join cepat-cepat k).. Nak tau lebih lanjut, klik saje pada banner di atas tu ye.... Done =P

"Jom join Bloglist Pak Cek Biola.."

Assalamulaikum semua............. Memandangkan aku da di tag oleh  Cik ANA  untuk join bloglist ni.... So, aku pon nak ajak korang sume join contest ni jugak.... Ape salahnye mencuba kan?? Walaupon Blog aku ni tak la gempak cam blog-blog orang lain.... sO, Cik Lyn rasa nak join KATEGORI "BLOGKU CHILL" la Pak Cek Biola.... Ape tunggu lagi korang...tak susah pon nak join contest ni... Jom join ramai-ramai...Sape-sape yang berminat nak join boley check kat  Blog Pak Cek Biola !!! Nak tag: 1. Miss Bunga 2. Cik Anis 3. ErmerNor Done!!!!!